-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12266 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

الف ـ آيا اين حديث درست است كه خداوند افراد خوب قوم حضرت موسيغ را به علت امر به معروف و نهي از منكر نكردن و به خاطر سكوت در برابر گناه ديگران، همراه با آنها عذاب كرد؟ ب ـ آيا از نظر خداوند و امام زمانغ درست است كه در جامعه، دختران و زنان با مانتوهاي تنگ و آرايش به خيابانها بيايند كه اگر اين وضع ادامه يابد، بيحجابي رواج پيدا ميكند؟ آيا حوزة علميه در سامان دهي اين گونه امور، وظيفهاي ندارد؟

الف ـ آن چه در بخشِ نخست پرسش مطرح كردهايد، هم در قرآن كريم و هم در روايات بيان شده است; داستان از اين قرار است: بعضي از بني اسرائيل كه در كنار دريا زندگي ميكردند، در مقابل فرمان خداوند سرپيچي كردند و ديگر افراد آن قبيله در برابر اين نافرماني دو گروه شدند: نخست كساني كه در برابر اين نافرماني، امر به معروف و نهي از منكر كرده، و به وظيفة خود عمل نمودند، اما افراد ديگري كه از خوبان نيز به حساب ميآمدند، سكوت اختيار كردند و حتي به كساني كه امر به معروف و نهي از منكر ميكردند، اعتراض نموده ميگفتند چرا اين كار را ميكنيد، خوب است چيزي نگوييد. از آيات 163 ـ 166 سورة مبارك اعراف، استفاده ميشود، گناه كاران و آنها كه در برابر اين گناه سكوت اختيار كردند، هر دو عذاب شدند; هر چند عذاب گناه كاران سنگينتر بود: فَلَمّا نَسوا ما ذُكِّروا بِهِ اَنجَينا الَّذينَ يَنهَونَ عَنِ السّوءِ واَخَذنَا الَّذينَ ظَـلَموا بِعَذابٍ بَ ?‹يسٍ بِما كانوا يَفسُقون; (اعراف، 165) اما هنگامي كه تذكراتي را كه به آنها داده شده بود فراموش كردند، نهي كنندگان از بدي را رهايي بخشيديم و آنها را كه ستم كردند، به عذاب شديدي به خاطر نافرمانيشان گرفتار ساختيم. اين كه در آيه آمده است، نهي كنندگان از بدي را رهايي بخشيديم; معنايش اين است كه دو گروه ديگر ]گناه كاران و سكوت كنندگان[ را عذاب داديم.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 6، ص 417 ـ 424، دارالكتب الاسلامية.)

ب ـ به يقين، رعايت حجاب، براي همه، به ويژه زنان و بيرون نيامدن بانوان در حال زينت و با لباس تنگ، امري واجب است و آيات 31 ـ 33 سورة نور، به اين مطالب اشاره فرموده است. حوزة علميّه و همة افراد جامعه، وظيفه دارند با رعايت مراحل امر به معروف و نهي از منكر، جلوي آن را بگيرند، هم چنان كه كم و بيش، به اين تكليف عمل ميشود و به يقين، اگر افراد سكوت كنند، نه تنها بيحجابي رواج مييابد، بلكه براي سكوت كنندگان، عذاب الهي خواهد بود و خداوند و امام زمانغ، به اين امر راضي نيستند. اميد آن كه همه در هر جا به وظايف الهي خود عمل كنند تا جامعه شاهد اين گونه نابسامانيها نباشد; البته در به وجود آمدن اين گونه شرايط، عواملي دخالت دارند كه ريشه يابي آن عوامل از حوصلة اين پاسخ نامه خارج است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.